Wednesday, February 16, 2011

tAnDa~taNda awaL bersaLin

  • kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam : Kontraksi adalah tanda awal dan isyarat yang paling penting yang menunjukkan sudah sampai masa untuk bersalin. sekiranya kontraksi sudah ada, cuba perhatikan masa, tempoh dan berapa minit jarak diantaranya. Kontraksi yang sebenar berlaku secara teratur dan pada jarak yang konsisten. sekiranya ia berlaku setiap 5 min secara teratur dan semakin kerap, pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapat kepastian.
  • keluar air ketuban : Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Kebanyakkan wanita langsung tidak mengalami pecah ketuban sehinggalah disaat-saat akhir proses bersalin. Yang kerapnya, doktor yang akan memecahkan ketuban anda untuk mempercepatkan proses bersalin.
  • keluar darah dari vagina. : Disaat awal anda bakal melahirkan, selalunya terdapat lendir pekat bercampur darah keluar dari faraj, ini kerana pintu rahim mula membuka (Pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dengan skala 1 hingga 10). Ia boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin.
  • Sakit Belakang : Sakit belakang sering menjadi masalah utama wanita hamil, tetapi ia juga mungkin satu tanda kelahiran. Sakit ini akan semakin kerap dan kuat dan rasa lebih teruk pada bahagian bawah belakang.
oK...iHsaN daRi gOogLe...
jGn riSau...aKu bLom nk bSaLin Lg....hihihi..
saJe uTk pSediaAn awaL...
sKg dLm paLe mMg duk pk paSaL bSaLin je Laaa...raTa~raTa mBr yg suPposeLy deLiver on MARCH...suDa deLiver ok!
seKian...

11 comments:

Cik Wanie said...

bagus nie yunk share info,
wpun akk blum lagi nak bersalin,(tetiba plak kan),

Apapun gud info my dear:)

Mummy `Aish said...

N

Aku dulu cm ko gak..saat2 da msuk 9 bulan..mcm2 pk..tanya pendapat org2 pengalaman..nak2 adik ipar aku mimpi gg dia tercabut..[well ko tau pe mksud yer kan]..then member aku meninggal time bersalin kan anak sulung dia..lg la aku takut..nasib ade opismate aku yg lelaki..dia motivate aku..dia ckp..wanita yg bersalin dan nyawa yer terputus..secara automatik kehidupan yer di Syurga..lps tu aku terus tak rasa takut da..tang sakit bersalin tu aku mmg da redha coz saket bersalin mmg takleh nak elak da..kene tawakal byk2 je..tp 1st experience adalah the best moment forever..hehehe..

aDieyZa said...

hope N & baby sihat semuanya.. zana doakan urusan bersalin N dipermudahkan yer..

mimie kamisah said...

La... ingatkan dah nak bersalin.. bikin takut la..
hehehhe.. anyway, take care babe.. :)

nanonano said...

rilex rilex..
dan yg pasti lepas kuar ape2 tanda tu,
kite xsakit trus..
dia bg ms tuk kite rilek n betul2 sedia nk branak..haha

nanonano said...

ehh kire byk gak berat bdn N naik ehh??
na dlu ms 36 week berat 70 gak..
sblm preggy berat 58,
wohhh mesti sehat chubby hero N nanti..
ehheh xsbr nk tgk nehhh

eja kamel said...

aku plak yg seram baca tanda2 awal ni. kuar darah, air ketuban bagai....waaaa..ayein! aku takot ko nak beranak! aku plak takot. hehe..aku rasa nti ko nk beranak mest aku yg x duduk senang.over dr feze.

shidah said...

terujanyer yunk...bila baca kan..spt x sabar nak ada bby sendiri..bila la tue kan masanya.....harap2 rezeki menyebelahi kami

atty's said...

tak sabar nak tgk nza junior nie
semoga dipermudahkan segalanya amin

mummysyafie said...

kontraksi tu mmg akak pernah rasa N, tapi air ketuban pecah dulu tu takde pun. doc terpaksa pecahkan utk akak

meen said...

Thanks for sharing the info sis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...