Wednesday, October 12, 2011

Bubur si bujang

Aryyan da nk masuk 7 bln dis 15th...
Alhamdulillah...semakin panjang akalnya skrg...
Aryyan 6 months aku da mula bg dia solid food..
actually...mase nk masuk 5months...da bg cerelac cmpur susu cair2...
mase tu jgk pnh kenalkn die puree...tp sebulan baru 2,3x je bg..haha...
bila da 6 bulan btol ni...baru semngat nk wat bubur...
mula-mula...aku sangan ikan bilis..then masak beras...kentang..carrot...smpai kembang & empuk...
then...suam2 tu aku blend...
smpai hancur lumat...Aryyan x de gigi lg...
pastu divide pd 3 bekas..bekas from IKEA...
jadual makan Aryyan...biasa nye 2x sehari...
klo siang klo Ibu smpat die bg bubur...klo x nestum masuk botol...
then..aku balik keje...ptg or malam aku bg bubur...
tp klo tggal gn aku (weekend)..pg aku bg..ptg aku bg lg...
bubur aku wat selalu selang2...
contoh...Isnin malam masak...makan utk Selasa & Rabu...Rabu ptg/mlm masak lg...gtu la rutin...
 menu pulak..aku tukar2...kdg brocoli..kentang..carrot..cauliflower..labu..ikan bilis..ayam...
buah2 da pnh bg mangga..betik..pisang..apple..bg rase2 gtu..
kdg tu da kehabisan idea nk masak tuk Aryyan....
aku pon jemu kot menu same jekk cmtu..huhuhu..
selain ikan bilis gn ayam..ape lg Protein aku ley bg ekk??
korang..klo ade resipi baby sila share....
actually..baby 7months makan sehari bape kali??

7 comments:

Kemn Azmaili said...

kalau nak lagi elok, tambahkan habbatus sawda..elok untuk perkembangan minda anak.. =)

zazahashim said...

awal² nie 2 kali sehari dah ckup..sbb dia kuat nyusu kan..

StrewberiManis said...

yang, nak nama penuh & alamat terkini
nak pos kad kawen :)

Unknown said...

wow banyak info..
saspen lak akak nak kasi esya makan.. ingat weken nie nak try bg solid food dah

N pakai blender khas ker utk aryyan? ker pakai blender cili tu jer?

Izzatul Azma said...

Tp mesti seronok kan dok pikir nak masak apa untuk anak.. Hee

Zie Madini said...

yummm yummm...sure berselera di makan :D

wan muliani said...

Dah jadi mama kn pandai reka makanan utk ank lak kan?untuk suami pon xsempat nk reka lagi hiks...blender tu N beli khas utk bby eh?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...